fb

Alamilah dua website(dibawah) yang berbeza ini powered by zamstylo
ZAMSTYLO // CARABEB!

/ohtengok/ ni live blogging aku!
Bagi memstikan website ini berjalan dengan lebih lancar anda mestilah menggunakan GOOGLE CHROME(BARU!!) mozilla firefox 4.0 browser dan internet explore9 dan resolution 1280x1024 pixels keatas screen monitor anda..
admin: zaMstylO™
Segala Kandungan dan Material di dalam blog ini adalah perkongsian dan mengamalkan sharing menyaring jika terdapat segala pertanyaan dan kemusykilan sila layari www.facebook.com/www.zamstylo.tk

Nokia pakai ANDROiD?

Nokia PERKENALKAN Symbian Belle 
sYMBIAN tiru ANDROiD nih? Nampak nau tiru?

Symbian Belle akhirnya didedahkan secara rasmi oleh Nokia. Sistem operasi ini bakal digunakan pada Nokia 600, 700 dan Nokia 701. Symbian Belle merupakan peningkatan sistem dari Symbian Anna yang digunakan pada Nokia X7 dan juga E6.  Nokia makin maju kehadapan kerana dek pesaingan sengit dgn mengeluarkan keluaran terbaru mereka adakah anda kembali kepada NOKIA? keran fungsinya lebih kurang ANDROiD tekan screen tanya gadjet..

Antaramuka Belle ditingkatkan dari Anna yang memberikan anda lebih ruang dengan enam halaman berbanding Anna hanya dengan 3 halaman antara muka. Widget di dalam Belle boleh dilaraskan saiznya mengikut kehendak anda. Menu utama di dalam Belle tidak lagi diletakkan di dalam folder/kategori tertentu tetapi kesemuanya di dalam satu halaman utama sahaja (lihat video).


Antara perubahan yang menarik di dalam Symbian Belle merupakan menu notification. Menu ini boleh diakses dari mana-mana laman dengan cara menarik menu tersebut dari atas ke bawah. Sama seperti di dalam sistem Android yang ada pada Samsung dan juga iOS 5 Apple. Di dalam menu ini terdapat shortcut kepada mobile data, Wi-fi, Bluetooth dan silent mode. Idea yang sama di ambil dari Samsung dan Apple. Teknologi NFC (Near Field Communication) merupakan teknologi yang ditambah di dalam Belle membolehkan pemindahan data di buat secara sentuhan antara dua smartphone yang menggunakaan teknologi sama. Nokia juga menggunakan teknologi ini pada stereo headsetnya - Nokia Essence (lihat video).

Belle juga dilengkapkan dengan applikasi dari Microsoft - IM (instant messaging), Sharepoint, OneNote, Exchange ActiveSync dan PowerPoint Broadcaster. Peningkatan juga dapat dilihat di dalam messaging, Nokia telah menggunakan inbox secara bubble message sama seperti Android dan iOS. 


Pengguna Nokia yang telah update ke Symbian Anna akan dapat update ke Symbian Belle tidak lama lagi namun tarikhnya masih lagi tidak diperolehi.

 
Symbian Belle pada Nokia 701:

Jika kita lihat dari aspek keseluruhannya, Symbian Belle dilihat menginspirasikan Android sebagai rujukan utama dalam pembinaan Belle. 
 
www.zamstylo.tk
sumber : renafon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...